Roberto Labandera, funcionari municipal de Vilafranca del Penedès i exportaveu socialista a la Comissió de Territori del Parlament, Lluís Batlló, advocat penalista, i Josep Vila Abelló, fundador del Grup Sènior del Col·legi d'Economistes de Catalunya. han analitzat aquest dijous, des del programa El Mirador de l'actualitat, tota la realitat actual de la mobilitat a l’àrea de Barcelona, que es veu condicionada, de cara a l’any vinent, per les noves tarifes i la nova filosofia de les targetes per viatjar en transport públic, sobretot Metro, autobús i línies metropolitanes i urbanes de Rodalies Renfe i Ferrocarrils de la Generalitat. Labandera ha comentat que "hi ha, en el sistema del tranport metropolità, un usuari intermedi que no és el qui va de dilluns a dissabte d'un lloc a un altre sinó, per exemple, dos dies a la setmana, per temes sanitaris, per gestions o per algunes feines". Ha lamentat que aquest perfil "no està contemplat, a banda del cap de setmana, en què hi ha moviment a nivell de lleure o comercial". L'exdiputat ha aclarit, això sí, que "globalment la proposta és bona" i que "aquestes baixades de preu en les targetes més utilitzades és una mesura social importantíssima", tot i que ha dit que "cal estudiar més quin usuari hi ha al darrere de l'actual T-10".
Batlló ha destacat, per la seva banda, que "totes les mesures per promoure el transport públic són molt importants". En aquesta línia, ha apuntat també que les administracions "haurien de promoure que no s'utilitzi el cotxe per la ciutat". L'advocat ha posat l'exemple d'alguns "barris on es veuen pares i mares que deixen els nens al col·legi en un Jeep gran i col·lapsen els carrers". Igualment ha assegurat que "el gran problema d'aquestes noves targetes de transport públic és la unipersonalitat, que no té sentit perquè es gasten els bitllets que es necessiten". Ha conclòs aquest raonament dient que "haver de comprar una T-Casual d'ús personal, quan s'acabat la T-Usual, no és promoure el transport públic". Vila Abelló, que ha d'agafar un vehicle privat adaptat per desplaçar-se per Barcelona a causa d'una minusvalidesa física, ha admès que, "si es potencia el transport públic, es poden veure beneficiats tots els qui han d'agafar cotxe per necessitat". A més, l'economista ha explicat que "el trànsit ha empitjorat moltíssim els últims anys a Barcelona i, a més, amb més contaminació tot i que hi hagi menys cotxes, perquè hi ha molts carrils bici, entre altres novetats". D'altra banda, Josep Vila s'ha mostrat "preocupat pel fet que milers de motos no puguin circular a Barcelona a partir de l'1 de gener" a causa de la Zona de Baixes Emissions. "Aquest vehicle ha descongestionat molt el trànsit, i cal respectar-lo perquè, a més, els usuaris en general condueixen bé", ha assegurat.
Es premia l’usuari diari, amb una nova targeta mensual, amb el nom de T-Usual, que passa dels 54 euros que valia la T-Mes a només 40. En canvi, la T-10 d’una zona puja de 10,20 a 11,35 i, a més, només es podrà cancel·lar una vegada a cada estació. En altres paraules, no es podrà compartir encara que dos o més viatgers vagin junts. La T-Jove, que donava als menors de 25 anys viatges il·limitats durant 90 dies consecutius, passarà de 105 a 80 euros, una altra reducció important. Finalment, la T-16 manté el preu de 35 euros per a la franja d’edat entre els 4 i els 16 anys. A més, l'autoritat metropolitana anunciava aquest dijous, després de les queixes per la T-Usual, una nova targeta: la T-Família, amb 8 viatges multipersonals i amb 30 dies de validesa a un preu de 10 euros.
En sintonia amb altres grans conurbacions europees, la capital catalana aposta per la tarifa plana i pel caràcter unipersonal de cada targeta o títol de viatge. Aquest replantejament de tarifes ha rebut l’aplaudiment de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic, tot i que lamenta que, a partir d’ara, el bitllet senzill, que puja de 2,20 a 2,40, no permeti combinar com fins ara més d’un transport, cosa que sí que es continuarà produint amb les targetes. Entre els grups de l’oposició municipal a Barcelona, s’ha criticat sobretot la pujada en el preu de la T-10, un sacrifici que previsiblement els ciutadans consideraran menor al costat dels avantatges d’aquest nou sistema tarifari.
Aquesta nova fórmula per viatjar amb transport públic coincideix, d’altra banda, amb l’inici de les restriccions als vehicles contaminants a bona part de la ciutat de Barcelona i, també, amb la nova regulació de l’ús de patinets elèctrics i altres vehicles alternatius, amb restriccions com ara no superar la velocitat de 25 quilòmetres per hora, la prohibició d’anar per les voreres o de conduir amb auriculars i altres limitacions, sancionades en molts casos amb multes que poden arribar als 1.000 euros. Una nova filosofia de la mobilitat i el transport a les grans ciutats treu el cap mentre continuen les dificultats per als qui han de recórrer quilòmetres per anar a treballar, ja sigui perquè viuen fora de la capital catalana i han de treballar-hi o a la inversa. La protecció del medi ambient i l’agilitat en les comunicacions són dos valors compatibles però sovint difícils de conciliar.