El Credit Suisse revelava que l'1% més ric de la població mundial acumula més riquesa que el 99% restant. Intermón Oxfam ha publicat l’informe Una economia al servei de l’1%, on analitza 200 empreses, entre elles les més grans del món i les sòcies estratègiques del Fòrum Econòmic Mundial. Ens ha parlat d’ell aquest dimarts a Fórmula Estel el director a Catalunya d’Intermón Oxfam, Francesc Mateu.
“Encara que la xifra és prou escandalosa, el que ens preocupa és l’evolució que està tenint aquesta xifra”. Segons el director d’Intermon Oxfam a Catalunya, hi ha dos motius principals que alimenten aquesta desigualtat: "L'elit econòmica té prou poder com per exigir a l'elit política que facin lleis que els beneficiïn", i en segon lloc, “els paradisos fiscals”.
“La classe política durant un temps ha considerat que era important fer i desfer, perquè això donava marge, i la poca transparència ha estat el caldo de cultiu de la situació actual. Els polítics haurien de ser conscients que la ciutadania és el seu principal aliat, tant per exigir-lo com per recolzar-lo. Des del moment que tinguem més transparència de les decisions que prenem, la classe política podrà dir: ‘No puc fer això perquè la gent se’m tirarà a sobre’”.
Per a il·lustrar el pes dels paradisos fiscals, Francesc Mateu ha dit: “Només a l’Estat espanyol ha augmentat un 2000% la inversió en paradisos fiscals. 17 de les 35 empreses de l’Ibex 35 no van pagar l’impost de societats, això probablement és fruit de l’evasió fiscal”, un problema que afecta tothom i exigeix una resolució a nivell mundial: “Tots estem pagant l’escaqueig fiscal de les grans empreses. Degut a la baixada de recaptació que ha suposat l’impost de societats, que és un dels principals ingressos que té l’Estat, l’Estat ha decidit augmentat els impostos al treball (a l’IRPF) com a l’IVA”. Intermón Oxfam ha llençat la campanya www.noalescaqueig.org.
Com denuncia l'ONG, el model econòmic actual beneficia només l'1%: “La desigualtat és un tema especialment important a Espanya, però també a Àfrica, Estats Units, i dins de les pròpies nacions, perquè a tot arreu hi ha gent que està acumulant riquesa al costat de gent que no en té”. El director a Catalunya ha demanat recuperar el rol de ciutadania activa: “La desigualtat és una malaltia social que moltes vegades costa de veure. La primera cosa és que la ciutadania sigui conscient”.
Escolta l'entrevista a Francesc Mateu (minut 29)
Més actualitat
ACCIÓ SOCIAL
DRETS HUMANS
POLÍTICA
SOCIETAT
Anna Gómez, sobre els retards a Rodalies: "Això és una merda, rebem garrotades de tot arreu"

La portaveu de Dignitat a les Vies insta el govern a dir la veritat sobre el caos a Rodalies perquè "només així podrem començar a treballar"
19 març 2025
Redacció,