En directe

Cocodril Club

ACCIÓ SOCIAL

CÀRITAS

SOCIETAT

Més d'1,3 milions de persones viuen en situació d'exclusió social a Catalunya

Càritas adverteix del d'una situació que es va enquistant de famílies en exclusió social

28 novembre 2025

Redacció

Comparteix

Més d'1,3 milions de persones viuen en situació d'exclusió social a Catalunya. I una de cada 3 persones viu en alt risc d’acabar en aquesta situació a causa, sobretot, de la crisi de l’habitatge, la precarietat del mercat laboral i la desaparició dels vincles entre nosaltres. Així ho recull l’Informe sobre exclusió i desenvolupament social a Catalunya, elaborat per la Fundació FOESSA i presentat per Càritas Catalunya.

Caye Gómez, membre de l’observatori i responsable d’Anàlisi Social de Càritas Girona, exposa que els dos grans motors de risc d'exclusió són l'habitatge i el mercat laboral. Alhora, avisa que "estem en una situació que es va enquistant en mesura que no hi ha polítiques públiques que lluiten contra aquestes desigualtats". D'aquesta manera, subratlla que si no s'aborden de manera adequada s'acaba heretant de generació en generació. Per altra banda, es detecta la solitud o l'absència de vincles socials com a factors d'exclusió.

Aquestes situacions acaben desembocant, a vegades, en pobresa energètica. Irene González, portaveu de l'Aliança contra la Pobresa Energètica i membre d'Enginyeria Sense Fronteres exposa que aquesta també es manifesta en famílies que retallen altres despeses per poder pagar les factures. Així, creu necessari el Bo social: "tenim la sort que la llei protegeix a les famílies de talls quan no ho poden assumir", assegura. Tot i això, adverteix que hi ha famílies que no el coneixen i demana que la llei "continuï vigent sense haver de fer pelegrinatges de demostració".

La pobresa energètica també pot comportar que les cases no estiguin ben condicionades. David Fernández, bomber del parc de Cornellà de Llobregat, avisa que hi ha alguns factors de risc que poden provocar incendis als pisos. Entre aquests, detecta les instal·lacions sobrecarregades elèctricament. A més, diu que en cases on viuen diverses famílies també hi ha molt material combustible que pot cremar. Finalment, recorda que en cas d'incendi hem de tancar finestres i portes, i quedar-nos tancats en una habitació fins que arribin els bombers.

Recupera l'entrevista

Entrevista a Caye Gómez

0:00 / 0:00

Entrevista a Irene González i David Fernández

0:00 / 0:00

Més actualitat

CULTURA

ENTREVISTES

Mamen Duch i Marta Pérez: "T de Teatre torna a TV3 amb una nova sèrie"

Les actrius celebren els 35 anys de la companyia T de Teatre i presenten l'obra 'Avui no ploraré' al Teatre Goya

16 gener 2026

Redacció

SANITAT

La Marató de Donants de Sang vol arribar a les 10.000 donacions

Foto: beteve

Parlem amb Laura Medina, la cap del Banc de Sang i Teixits de l’Hospital de Sant Pau, sobre la marató de donació de sang d'enguany

16 gener 2026

Redacció

INTERNACIONAL

Daniel Roldan, politòleg: "Difícilment un atac americà podrà alterar la situació interna de l'Iran"

L'editor en cap del Catalonia Global Institute detalla que la manca d'articulació de l'oposició dificulta un canvi de règim

15 gener 2026

Redacció