En directe

Escola de família

POLÍTICA

“Trapero estava totalment en contra del que va fer el Parlament”

Eugeni Gay, exvicepresident del Tribunal Constitucional, ha valorat aquest dijous la sentència de l'Audiència Nacional que absol el major dels Mossos Josep-Lluís Trapero. En una…

22 octubre 2020

@rafasanahuja / @IgnasiMiranda

Comparteix
Eugeni Gay, exvicepresident del Tribunal Constitucional, ha valorat aquest dijous la sentència de l'Audiència Nacional que absol el major dels Mossos Josep-Lluís Trapero. En una entrevista al programa El Mirador de l'actualitat de Ràdio Estel, el magistrat i advocat i ha dit que “la resolució no pot afectar als polítics empresonats perquè són casos diferents i no és el mateix dir 'ho tornarem a fer' que argumentar desacord i disposició d'aturar” el referèndum i la promulgació de les anomenades lleis de desconnexió. Recordem que l'Audiència Nacional va fer public dimecres que Trapero i tota la cúpula d'Interior quedaven absolts, amb la divisió dels magistrats de la sala. Només la seva presidenta, Concepción Espejel, pretenia castigar-los amb el delicte més dur de sedició. L'absolució és una derrota important de la Fiscalia i dels seus arguments, que no han pogut sostenir l'acusació, ni tan sols de desobediència. El Ministeri Públic recorrerà la sentència, que ha desvinculat clarament el cos policial català de l'estratègia independentista del govern. El pronunciament ha obert també alguns interrogants, entre analistes i juristes, sobre la situació de Joaquim Forn, exconseller d'Interior, condemnat per sedició.

Com valora aquesta sentència de l’Audiència Nacional que absol Josep-Lluís Trapero i la que era la cúpula d’Interior ara fa tres anys?
Es tracta d’una sentencia fonamentada, sens dubte, perquè el mateix Trapero ha declarat que estava absolutament en contra d’allò que va fer el Parlament de Catalunya i que, fins i tot, tenia un dispositiu preparat per detenir el govern. Ho havia dit sota jurament, en el judici del procés, en què va declarar com a testimoni al Suprem. I recordem que els testimonis estan obligats a dir la veritat. Ell va dir que n'estava en contra, que va desaconsellar fer el referèndum i que estava disposat a detenir-los. Si amb això no hagués quedat absolt, s'hauria comès una veritable irregularitat. Crec que el fet demostra que, malgrat tot allò que es diu, la justícia actua i existeix un veritable poder judicial independent.

Hi ha hagut moltes valoracions a aquesta sentència en les últimes hores. ¿Pot afectar tot el procés del Suprem sobre l’1 d’octubre i sobretot la situació dee Joaquim Forn, que era conseller d’Interior en el moment dels fets jutjats ara per l’Audiència Nacional?
Ni aquesta sentència afecta aquell judici ni aquell judici ha afectat aquesta sentèencia. Són casos diferents. Els judicis posen el focus sempre en els actes concrets, no pas en un col·lectiu. És important que siguin singulars i personalitzats, que no afectin un gran nombre de persones. És completament lògic que una sentencia i una altra, per actes diferents, tinguin particularitats. No és el mateix dir “ho hem fet i ho tornarem a fer” que argumentar que no s'hi estava d’acord i que s'hi estava disposat a aturar-ho tot. El que està clar es que no es pot manipular la Constitució i no es pot fer res fora el marc constitucional. El marc s’ha de respectar perquè són les normes que ens hem donat per conviure. I dintre d’aquestes lleis, els poders estan sotmesos a altres poders, entre ells les policies. I en el moment del referèndum, la policia no podia fer res que no li digués el govern de la Generalitat.

Es poden continuar mantenint les crítiques que alguns polítics i ciutadans expressaven els últims tres anys sobre l’actitud dels Mossos l’1 d’octubre? Creu que aquesta sentència pot influir en la situació de Joaquim Forn?
Les sentencies s’han d’acatar. El que sí que és veritat és que Forn ha demanat també la possibilitat de tenir un indult. Es pot revisar o no, amb el recurs que s’ha presentat i també en el que s’ha presentat a nivell del Consell d’Europa. En aquest cas, aquestes revisions estan en la via oberta i ell està a la presó, malauradament. Les presons són un problema molt seriós, i allà es pateix molt. És un moment difícil i tots el condemnats tenen d’alguna manera la possibilitat que se’ls indulti.

Més enllà d’aquesta sentència, com creu que evolucionarà judicialment i políticament tot el que són les conseqüències del procés independentista i del que va passar ara fa tres anys? Hi haurà indult als 9 dirigents independentistes condemnats?

 
Sens dubte, l'indult és el que m’agradaria i no només per a ells, per als polític empresonats, sinó també per a tantes altres persones. L’indult es bo, perquè una cosa es la justícia i una altra, igualment molt important, és la misericòrdia. Les societats també han de tenir aquests valors.


Es pot escoltar AQUÍ el programa El Mirador de l'actualitat d'aquest dijous 22 d'octubre.

Més actualitat

El govern espanyol té mig any per resoldre la petició d'indult per a Laura Borràs demanada pel TSJC

Laura Borràs, a l'inici del judici al TSJC.

L'advocat penalista Francesc Jufresa explica que "fins que el Tribunal Suprem no resolgui el recurs que presentarà Borràs, no començarà el tràmit administratiu de l'indult"

31 març 2023

Redacció

Edgar Nebot, sotsinspector del GRAF: "Hi ha cases i urbanitzacions que no haurien d’estar on estan i, si hi són, haurien de tenir unes mesures de prevenció més elevades"

Una de les cases afectades per l'incendi de Pont de Vilomara a la urbanització River Park. / Sílvia Muñoz

El responsable de Bombers de la Generalitat afirma que hi ha habitatges que s’ubiquen en llocs vulnerables i això pot ser un problema

30 març 2023

Redacció

Gonzalo Boye: "El Parlament Europeu s’haurà de pronunciar aviat sobre la detenció de Clara Ponsatí"

L'advocat Gonzalo Boye i l'exconsellera Clara Ponsatí, en el moment de ser detinguda pels Mossos d'Esquadra a Catalunya.

L’advocat que representa a l’eurodiputada ha revelat que Carles Puigdemont tornarà a Catalunya “més aviat que tard”

29 març 2023

Redacció