FÓRMULA ESTEL
Letícia Soberón explica què és el populisme i com s’ha utilitzat en campanyes com la del Brexit o la de Donald Trump
El resultat de les eleccions a la presidència d’Estats Units ha commocionat un gran sector de la població mundial que veu com els populismes guanyen…
10 novembre 2016
@BorjaDeMaria, 
El resultat de les eleccions a la presidència d’Estats Units ha commocionat un gran sector de la població mundial que veu com els populismes guanyen terreny en la democràcia. En un article publicat al web de l’àmbit Maria Corral, El populisme i la construcció social de l’enemic, Leticia Soberón, psicòloga i cofundadora del Innovation Center for Collaborative Intelligence, parla justament com tant el plantejament del Brexit com la campanya de Donald Trump han recorregut a estratègies populistes.
Ens podem vacunar contra el populisme? Podem ser més crítics amb ell? És la qüestió que ens hem preguntat a la primera hora de la Fórmula Estel d’aquest dijous. Leticia Soberón explica que malgrat que no hi ha una definició universal del populisme es pot identificar amb els següents punts:
1. Simplifica allò complexe: ens dóna una falsa sensació de seguretat basada en fórmules senzilles, com si tot fos blanc o negre, un panorama que està ple de matisos i colors.
2. Il·lusiona vanament: ens diu el que volem sentir però no pot ser acomplert, perquè hi ha innumerables obstacles perquè aquelles promeses simplistes arribin a la realitat.
3. Apel·la a les emocions primàries: por al futur, desconfiança del desconegut, ira pel que no ens ha sortit bé, adhesió a un líder fort i redemptor que sembla tenir totes les respostes.
4. Construeix un enemic sobre els que podem descarregar els nostres desencants: es com identificar el dolent en una sèrie de persones, llavors vèncer-ho sembla més fàcil, però és a costa d’una societat dividida.
Els populistes creen un enemic social. El líder assenyala un sector de població, no com adversari polític, al que s’ha de convèncer, sinó com un enemic, algú que ens destrueix. Tenim la sensació d’haver patit injustícies i atribuïm a aquell enemic la causa dels meus patiments. Això aviva la rancúnia i el ressentiment. Pels líders, cohesionar als seus seguidors és molt més fàcil si senten que tenen un enemic comú.
La psicòloga Leticia Soberón ens demana ser més crítics. Per això, per no deixar que els populistes arrosseguin la societat, cal saber quan s’està apel·lant als nostres sentiments negatius: ressentiment, ira, por..: “La democràcia ha de fer un salt qualitatiu. Nosaltres, les persones, hem de ser moltíssim més madurs, posar filtres quan m'estan construint un enemic"
Escolta l’entrevista (minut 45)